mei 20, 2022

Hoe worden planten defensief tijdens elke dreiging?

Wetenschappers hebben ontdekt hoe planten defensief worden als ze worden aangevallen. Visualiserend de momenten waarop de planten het waarschuwingssignaal van de bladnerven naar de andere delen overbrengen, ontstond een oogverblindend feest van licht.

Al deze experimenten met de plantenwereld blijven ons inspirerende ideeën geven over wat leven wordt genoemd. Er werd bijvoorbeeld waargenomen dat wanneer een rups zijn tanden op de bladeren zet, de planten stress- en afweerhormonen afscheiden en de waarschuwingsboodschap doorgeven aan de andere delen van het blad met calciumgolven die hij in de bladaders pompt.

Voor de studie, gepubliceerd in het tijdschrift Science, gebruikten professor Simon Gilroy van de University of Wisconsin-Madison en zijn team genetisch gemodificeerde planten met Green Fluorescent Protein.

Dankzij deze briljante chemische stof visualiseerden ze de interne communicatiemethode van planten. De waarschuwingsboodschap die tussen de bladeren werd verspreid, veranderde in een feest van licht. Je kunt de video ook bekijken op YouTube.

Op het moment van aanval vuurde de plant een elektrische lading af vanaf het punt van verwonding en verspreidde de aanvalsdreigingsboodschap naar andere bladeren. Zonder te denken en te doen… Het is nooit eerder mogelijk geweest om te zien hoe dit interne transmissiesysteem werkt. Sommige planten verharden hun celwanden tijdens de aanval en scheiden vergiften en chemicaliën af waar insecten niet van houden.

Vinkmag ad

Read Previous

Wat er in onze hersenen gebeurt op het moment van overlijden Voor het eerst ontdekt: het woord “Mijn leven flitste voor mijn ogen als een film” bleek waar!

Read Next

YouTube Vanced, dat ‘gratis YouTube Premium’-service levert, wordt stopgezet! Dus wat zullen Vanced-gebruikers doen?